Duurzaam ondernemen is hip en happening en dat is maar goed ook. Een onderdeel hiervan is duurzame marketing. Dit houdt in dat je als bedrijf een marketingstrategie opstelt met focus op people, planet en profit.
Omdat de focus van marketing van oorsprong met name op het behalen van winst ligt, kan de term duurzame marketing misschien wat tegenstrijdig klinken. Tegenwoordig is dat wel anders en is er een duidelijke verschuiving zichtbaar in de manier waarop men onderneemt. In de nieuwe situatie vinden bedrijven people en planet belangrijker dan profit. Het succes van de onderneming is in dit geval niet het doel op zich, maar een voorwaarde om de duurzaamheidsdoelstelling te behalen.
Ontdek hier de mogelijkheden van duurzame marketing voor jouw organisatie.
Wat is duurzaam ondernemen?
Met duurzaam ondernemen wordt bedoeld dat een organisatie zich bewust is van de schade die het aanricht aan de aarde en daadwerkelijk actie onderneemt om dit te verminderen. Een andere vorm van duurzaam ondernemen is dat een bedrijf nieuwe kansen ziet om de wereld beter te maken en daarom start met het ontwikkelen van duurzame producten of diensten.
Wat vaak wordt vergeten is dat duurzaamheid niet alleen met de P van planet te maken heeft, maar minstens net zoveel met de P van people. Denk hierbij aan het tegengaan van armoede door het betalen van eerlijke salarissen, het bieden van gelijke kansen en goede arbeidsomstandigheden.
Een duurzame marketingstrategie opstellen
Bij het opstellen van een marketingstrategie is het van groot belang rekening te houden met de wensen van jouw doelgroep. Omdat het milieubewustzijn van de consument steeds meer toeneemt, is het ook om deze reden een goed idee een duurzame marketingstrategie op te stellen. Zo kom je tegemoet aan de wensen van jouw doelgroep en kan er zelfs meer vertrouwen ontstaan bij jouw doelgroep.
Het kan zelfs een hele goede zaak zijn om duurzaamheid te gebruiken om de marketingdoelen van jouw organisatie te behalen. Hiermee kun je meer ‘awareness’ creëren onder jouw doelgroep en dwingt concurrenten te volgen. Maar, kijk uit dat je jouw statements kunt onderbouwen en je je niet schuldig maakt aan greenwashing (doen alsof je duurzaam bent maar dat eigenlijk niet zo is).
Adem de duurzame marketingmix
De 4 P’s van de marketingmix, je kent ze misschien wel. De 4 P’s staan voor plaats, prijs, product en promotie. Voor een succesvolle duurzame marketingstrategie is het natuurlijk belangrijk dat de 4 P’s duurzaamheid gaan ademen. Dat wil zeggen: niet alleen jouw verhaal moet kloppen, maar ook het product dat je aanbiedt moet duurzaam zijn.
Bied je een fysiek product aan? Dan kun je denken aan het materiaal waarvan jouw product gemaakt is en de verpakkingsmaterialen die je gebruikt. Maar denk ook aan de partners die je kiest, waar het gemaakt wordt en de manier van transport, de prijs die je rekent voor het product en onder welke arbeidsomstandigheden het gemaakt is.
Winst en duurzaamheid
Toch zetten de meeste organisaties nog vraagtekens bij het behalen van een mooie winst als er focus is op duurzaamheid. Maar wat blijkt? Juist die maatschappelijk verantwoorde manier van ondernemen lijkt bij te dragen aan een positief resultaat. Zeker op de lange termijn! De vraag naar duurzame producten neemt steeds meer toe en deze trend is nog lang niet over. Kijk bijvoorbeeld maar naar de toegenomen vraag naar duurzame voeding (bron: WUR).
Naast de toenemende vraag naar bewuste producten blijken organisaties die een betekenisvol doel nastreven ook nog eens beter gemotiveerde medewerkers in dienst te hebben. We vinden het namelijk steeds belangrijker zingeving en voldoening te ervaren in ons werk en hebben ontdekt dat we dit te bereiken als we ons inzetten voor een belang groter dan onszelf. Dit motiveert ons en motivatie maakt productiever. Kortom: tel uit je winst.